söndag 11 april 2010

Dolly Parton / White Stripes: Jolene

Till dagens inlägg förvånar jag mig själv; Dolly Parton hör ju knappast till min normala musiksmak. Mitt största problem just nu är hur jag ska kunna skriva något om country-Barbie utan att raljera så mycket att jag ledsnar på mig själv. Jag får nog helt enkelt koncentrera mig på låten...

Jolene är kort och gott en kvinnas desperata vädjan till sin rival att ge fan i hennes karl. Punkt och slut. Men texten är riktigt, riktigt smart trots sin skenbara banalitet. Refrängen upprepar rivalens namn fyra gånger, och dessutom avslutas flertalet av stroferna med samma ord. Effektfullt. Dolly lyckas också snickra ihop en del eleganta rim som aldrig känns krystade eller sökta.

Låten har ett stort problem: Dolly Partons äppelkäcka countrystämma gör knappast rättvisa åt den rädsla och desperation som texten beskriver. Ångesten försvinner liksom i ett westernskimmer av plinkande gitarr.

Över därför till en artist som känns som hennes musikaliska motsats: Jack White. Denne gitarrvirtuos och lo-fi-garageskramlare lyckades på 90-talet med konststycket att få en gitarr- och trumduo att toppa hos kritiker och publik. Och därmed återuppliva lite äkta rock'n roll. Tillsammans med ex-frun Meg utgjorde de White Stripes och trots Megs taffliga trummor svängde de som få.

White Stripes spelade Jolene live, och där hör vi en helt annan nerv. Låten är betydligt långsammare, så ångesten får tid på sig att verka. Jack skjuter panik från mellanggärdet när han skriker ur sig stroferna; här blir desperationen närmast övertydlig och det är naturligtvis så här låten borde ha låtit hela tiden. Lyssna på Spotify, eller se något av klippen på youtube. Till exempel det här.


//P

Jolene
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you, please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him just because you can.

Your beauty is beyond compare
With flaming locks of auburn hair
With ivory skin
And eyes of emerald green

Your smile is like a breath of spring
Your voice is soft like summer rain
I cannot compete with you, Jolene
he talks about you in his sleep
And there is nothing I can do to keep
From crying when he calls your name, Jolene

Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him even though you can

Now I can easily understand
How you can easily take my man
But you don't know what he means to me, Jolene

Well you could have your choice of men
But I could never love again
He's the only one for me, Jolene

And I had to have this talk with you
My happiness depends on you
And whatever you decide to do, Jolene

Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him even though you can

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar