lördag 24 april 2010

Bob Hansson: Andas

I veckan var Bob Hansson på besök i skolan där jag jobbar. Eftersom jag fastnade för hans poesi när jag första gången läste raden "här ligger jag och duger" var jag rätt spänd inför att se honom livs levande. Och naturligtvis var han helt enkelt briljant i sin blandning av rock'n roll, poesi och stand-up. En publikdomptör av guds nåde begåvad med ett hjärta av Di Levas storlek. Fast med betydligt mer talang. Om jag citerar fritt från minnet har han skrivit något i stil med:

"Det var poeten som ringde till jobbet och sa:
- Jag kan inte komma idag.
- Är du sjuk?
- Nej, jag är alldeles för frisk. Men jag kommer kanske imorgon om jag blir sämre."

Man kan ju inte låta bli att bli glad.

Bob Hansson har spelat in en del material, bland annat skivan Kör Solen Kör tillsammans med Institutet för höghastighetskonst. I låten/dikten Andas är det dock Fläskkvartetten som står för fiolerna. Höll jag på att skriva.

På skivan finner vi åtta av hans texter lästa/sjugna till en suggestiv musikfond. Det är bra. Det är faktiskt förbaskat bra. Så bra att det får räknas som rock'n roll, fast det strängt taget inte är rocklyrik.

Jag tänker inte publicera dikten här. Köp boken istället. Eller avnjut dikten på spotify.

//P

1 kommentar:

  1. Tips: en nästan hel konsert med Bob & Institutet för höghastighetskonst finns att beskåda här: http://www.highspeedart.com/movies/SverigeMedBobHanssonInstitutet.html

    SvaraRadera