torsdag 26 maj 2011

T-rex: Children of the revolution

Ok, så här ligger det till: sommaren står för dörren. Två veckors intensivjobbande med aggressivt stirrande rättningshögar och betygssättarångest är till ända. Och jag är utsövd för första gången sen Eldkvarn brann. Livet är med andra ord ganska gott just nu, och då blir det naturligtvis problem. För allvarligt talat: hur många bra låttexter finns det därute som behandlar temat ”åh vad allt är bra, och jag känner mig harmonisk…?”

Således blir jag nödd och tvungen att välja en låt som får mig på ännu bättre humör, men ändå har några textmässiga kvaliteter. Fastnar för lite glamrock från sjuttiotalet. Marc Bolan frontade T-rex som lär ha varit närmast ikoniska i genren. Glamrocken som sådan var en rätt intressant företeelse – rätt enkel partyrock översköljd av attribut och attityd.( Ungefär samma koncept som åttiotalets ”hair-metal” med Motley Crue i hårsprejad tätposition.)

Åter till saken. Children of the revolution är en klassiker. Hela låten bygger kring ett tungt “dum-dum, da-da-da-dum, da-da-da-dum da-dum, da-dum, dum-dum” om ni förstår hur jag menar. Elegant i all sin enkelhet. Och efterhängset som en svängdörr.

Om den korta texten kan man säga en del. Men inte så mycket. Ironiskt nog kan man ju tolka den som en känga åt hela den industri och genre som Bolan till superhjälte:

”I drive a Rolls Royce
'Cos it's good for my voice, but you won't fool
The children of the revolution .”

Kan ju läsas som: jag är rik och känd popikon, men revolutionens barn faller inte för den ytligheten. Vill man dra ironin ett steg till kan man ju läsa in ett ”men tydligen går de på det ändå…” mellan raderna.

Och om denna tolkning är avsedd så är det ju hysteriskt roligt.

/P


Children of the revolution
Yeah
Well you can bump and grind
If it's good for your mind
Well you can twist and shout
Let it all hang out

But you won't fool
The children of the revolution
No, you won't fool
The children of the revolution
No, no, no

Well you can terraplane
In the falling rain
I drive a Rolls Royce
'Cos it's good for my voice

But you won't fool
The children of the revolution
No, you won't fool
The children of the revolution
No, no, no

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar