torsdag 10 februari 2011

Iggy Pop: Some Weird Sin

I mina depprockande tonår odlade jag mycket målmedvetet svårmod, kvasiintellektuell djupsinnighet och någon form av poetiskt utanförskap. Inte utan viss framgång måste tilläggas. I det paketet ingick naturligtvis en hel del poesi - ett intresse som liksom musiken förföljt mig sedan dess. Även om svårmodet lättade betydligt när man växte upp.

En av de första dikter som bet sig fast hos mig var helt otippat en ganska otypisk historia av Fröding: "En Ghasel". Dikten beskriver utanförskapet, och den där känslan av att stå bredvid och titta på när livet och världen händer "dom andra". Jag minns fortfarande min mamma svensklärarens förfärade blick när jag i tolvårsåldern visade henne mitt diktfynd i familjens bokhylla. Hon tyckte nog att jag var för liten för den typen av allvarsord.

Några rader sitter fortfarande - de går ungefär såhär:

"Jag står och ser på världen genom gallret
Jag kan, jag vill ej slita mig från gallret
Ty i mig själv är smitt och nitat gallret"

Den där känslan smyger sig fortfarande på en titt som tätt, men den är inte odelat ångestladdad. Det finns ju även något befriande i utanförskapet.

När jag numera drabbas av den sätter jag på Iggy Pop och "Some weird sin". För mig beskriver den samma stämningsläge, fast med ett annat recept. När punkfarfar känner sig utanför hittar han på jävelskap och syndar, istället för att ömka sig själv och skriva centrallyrik.

Även där finns något befriande.

Låten öppnar med:

"Well, I never got my license to live
They won't give it up
So I stand at the world's edge"

Lite senare fortsätter han:

"I'm trying to break in
Oh, I know it's not for me
But the sight of it all
Makes me sad and ill
That's when I want- Some Weird Sin
[...]
Just to relax me"

Tillsammans med den skramliga kompgitarren och ett rätt sprittande melodiriff blir det helt rätt i sammanhanget.

Att sedan knarkaren som Bowie en gång varnades för att umgås med, numera bara har sexpack magen, är en annan historia...

//P


Some Weird Sin
Well, I never got my license to live
They won't give it up
So I stand at the world's edge

I'm trying to break in
Oh, I know it's not for me
And the sight of it all
Makes me sad and ill
That's when I want- Some Weird Sin

Things get too straight
I can't bear it
I feel stuck, stuck on a pin

I'm trying to break in
Oh, I know it's not for me
But the sight of it all
Makes me sad and ill
That's when I want- Some Weird Sin
That's when I want- Some Weird Sin
Just to relax with

Yeah, some dumb, weird sin
For a while anyway
With my head on the ledge
That's what you get out on the edge
Some Weird Sin

Things get too straight
I can't bear it
I feel stuck, stuck on a pin

I'm trying to break in
Oh, I know it's not for me
When the sight of it all
Makes me sad and ill
That's when I want- Some Weird Sin
That's when I want- Some Weird Sin
Just to relax with

That's some dumb weird sin
For a while anyway
With my head out on the ledge
That's what you get out on the edge
Some Weird sin

3 kommentarer:

  1. Appropå vår senaste kommentarsväxling, liksom:

    http://202bralatar.wordpress.com/2009/11/28/iggy-pop-%E2%80%9Dsome-weird-sin%E2%80%9D-2/

    SvaraRadera
  2. Jo, precis. Men jag har haft den på lut så länge så jag gav vika.

    SvaraRadera
  3. Jag är helt för dubbleringar!

    //T

    SvaraRadera