Om det inte hade varit för den musik de faktiskt gjorde. Som var både snygg, smart och helt enkelt riktigt jädra bra. Så här års har vi väl alla ledsnat på rimorgien i "Mer Jul", och då är det bra att påminnas om att duon gjorde en hel del svenska syntklassiker när det begav sig. (Blinkar blå, Vidare, Bärande våg, 10010,...)
På deras första album återfinns den charmerande storstadshymnen "Sthlms Serenad" som är en genomsöt liten kärleksbagatell om den poppiga Cathrine och Motorcykel-Jonny. Jag kan faktiskt inte riktigt förklara det, men låten får mig alltid på ett så barnsligt och spralligt bra humör. Sången är sparsmakad med återhållsamt vemod, och texten är elegant rimmad - som de flesta av duons. Eller vad sägs om rimmen:
"Det hörs ett vrål ifrån tusen kubik,
men för Jonny själv är det ljuvlig musik"
eller
"Intill en port väntar Cathrine
med sin synt-pop och sin avmätta min"
Helt enkelt självlysande.
//P
Sthlms Serenad
Det hörs ett vrål ifrån tusen kubik,
men för Jonny själv är det ljuvlig musik,
som en frihetssång,
genom nattens trafik mot en soluppgång.
Intill en port väntar Cathrine
med sin synt-pop och sin avmätta min,
men hon tinar upp,
när Jonnys maskin vrålar ut sin sång,
att natten är lång
* i Stockholm,
i en Stockholmsserenad.
I Stockholm,
i en stockholmsserenad.
Och hon tar på sina softade glas,
för hon vet så väl hur Jonny ska tas.
Hon kan spela med
sin look och sin grace och sin säkerhet.
Och dom flyr bort mellan sovande hus,
över tysta torg, under stjärnornas ljus,
och dom hör på håll
storstadens brusande ljudlöshet,
och natten är het
* i Stockholm...
Det ryms en evighet innan hanarna gal,
innan Jonny står i sin datacentral
med sin "frihetssång",
och Cathrine är tillbaks vid sin portuppgång,
för natten är lång
http://www.adolphsonfalk.com/
SvaraRadera