lördag 20 februari 2010

Imperiet: Kom, kom

Den svåraste rocktexten att skriva måste rimligtvis vara den lyckliga kärlekslåten. Jag menar, hur skriver man: "jag älskar dig, jag vill ha dig" utan att låta som Christer Sandelin? Eftersom Beatles snodde åt sig alla enkla formuleringar redan på 60-talet med texter som "She loves you, yeah, yeah, yeah", "love, love me do" och "All you need is love" såg sig nog många artister nödgade att ge sig i kast med en mer poetisk metaforik för att ge temat rättvisa.

Det finns ett fåtal låtar som fortfarande kommer undan med att skippa lyriken och gå rakt på sak, men de är sällsynta.

I min bok är Thåström en unik talang på den svenska rockscenen. Frontfigur i den svenska punken, okrönt rockkung på åttiotalet och insyltad i en rad intressanta bandprojekt sedan dess. Många av hans texter förtjänar en plats här, och det är mycket möjligt att jag kommer att återkomma till honom. Hans formuleringar är lika ofta bitterljuvt vackra ("våra drömmar rinner genom flaskornas hals") som pubertalt nödrimmade (tänk "tonårsjesus"). Men när han är bra, så är han rasande bra.

Singeln "Du ska va president" släpptes 1984 och kommer väl alltid att förbli bandets mest kända låt. På B-sidan fanns "Kom, kom" - en av de coolaste kärlekslåtar som släppts på svenska. Här mixar Thåström den raka kärlekslinjen i omkvädet "kom, kom, jag vill alltid gå med dig" med ett par ljuvligt charmiga och långsökta metaforer. Eller vad sägs om de obetalbara textraderna "tvåla in mig i extaser / skjut mig med din kärlekslaser".

Att Thåström lyckas sjunga de raderna så att det funkar - det är Rock n'roll!

Kom kom
Om det är du som är här
säg att dina brustna vingar bär.
Om det är du som är här
lär mig flyga i din sfär.
Ta ditt smärtstillande medel
som tar bort min falska heder
lägg dig här igen.

Om du kommer som du är
vill jag va ditt måste och begär
Om du kommer som du är
lär mig andas i din tankevärld
Var en nyhet bland det gamla,
när man tröttnat på allt de andra
Lägg dig här igen

Kom kom,
kom kom,
Jag vill alltid gå med dig
jag vill alltid, alltid gå med dig

Tänd en eld, smält min is
jag vet att allting har sitt pris
Och allt jag har är kropp och själ
jag känner ingen här väl.
Så ta din smärtstillande nyckel
säg att allting blev för mycket.
Lägg dig här igen.

Kom kom...

Om det är du är jag din,
jag vill va naken i din vind
om de är du är jag din,
kom och vila vid mitt skinn
Tvåla in mig i extaser
skjut mig med din kärlekslaser
Lägg dig här igen

Kom kom...

//P

1 kommentar:

  1. Fullkomligt älskar den här låten, finner inte ord. Skam att den inte är mer känd

    SvaraRadera